COVID19: Rozwiązania prawno-podatkowe dla przedsiębiorców.

30 marca 2020
  • Ekspert radzi

udostępnij

Z powodu wyjątkowej sytuacji, jaka w związku z pandemią COVID-19 panuje obecnie w naszym kraju, uruchomiliśmy pakiet doradczych usług pomocowych dla przedsiębiorców. Jesteśmy gotowi wspomóc Państwa w przeprowadzeniu niezbędnych analiz i oceny możliwości zastosowania w Państwa sytuacji konkretnych rozwiązań przewidzianych rządowym pakietem pomocowym, a także zaproponować inne sposoby naprawcze oraz opracować niezbędne dokumenty.

Naszym celem jest pomóc Państwu zminimalizować negatywne skutki obecnej sytuacji na działalność biznesową. Chcemy wesprzeć przedsiębiorców nie tylko w przetrwaniu trudnego czasu epidemii, ale także w szybszym powrocie do działalności w normalnych warunkach i dalszego, stabilnego rozwoju biznesu.
Proponujemy wsparcie oparte na 3 krokach:

 

Rozumiemy, że kluczowe dla Państwa jest prowadzenie biznesu, dlatego nasze wdrożenia zakładają absorbowanie Państwa uwagi wyłącznie w niezbędnym zakresie. Informujemy, ze nasi doradcy prawni i podatkowi są gotowi pomów we wszystkich obszarach działalności, na które może mieć wpływ epidemia koronawirusa. 

Jesteśmy do Państwa dyspozycji – w trybie 24/7 udzielamy odpowiedzi na zadawane pytania, pomagamy rozwiązywać problemy i wspieramy w każdej sprawie z zakresu naszych kompetencji.

Szczegółowe informacje znajdą Państwo TUTAJ .

Z poważaniem,

Radosław Ostrowski
Wspólnik Zarządzajacy, Adwokat

W jakich obszarach możemy Państwu pomóc:

KWESTIE PRACOWNICZE I BEZPIECZEŃSTWO PRACOWNIKÓW

  • Kompleksowe zabezpieczenie i wsparcie pracodawcy w zakresie m.in. zasad pracy zdalnej, przymusowego zamknięcia zakładu pracy i rekompensat z tego tytułu od skarbu państwa
  • Doradztwo w zakresie PIT / ZUS; pomoc w przygotowaniu wniosku do ZUS o umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty składek do ZUS
  • Przygotowanie regulacji dotyczących pracy zdalnej i rozliczeń w tym zakresie oraz rozwiązań z zakresu elastycznego czasu pracy
  • Prawo pracy i RODO – analiza sytuacji, przedstawienie rozwiązań dostosowanych do specyfiki danej firmy i wsparcie prowadzenia bieżących działań wobec pracowników
  • Analiza możliwości częściowego przejęcia kosztów wynagrodzeń pracowniczych przez Skarb Państwa / dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych

PODATKI, ULGI I KOSZTY

  • Doradztwo w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów oraz odliczenia VAT od określonych wydatków (np. zakup dodatkowych środków higienicznych i maseczek dla pracowników, zapłata kar umownych za niewykonanie umowy lub odsetek za opóźnienie wynikające z sytuacji epidemicznej)
  • Analiza możliwość złożenia wniosku o odroczenie terminów wynikających z prawa podatkowego (np. do złożenia deklaracji podatkowej)
  • Pomoc w przygotowaniu wniosku do urzędu skarbowego o odroczenie terminu płatności podatków / rozłożenie na raty podatków na bazie ujednoliconej dokumentacji (CIT, VAT, Pod.Nie.)
  • Określenie możliwości rozliczenia strat podatkowych
  • Analiza na gruncie KKS w zakresie odpowiedzialności zarządu w przypadku braku możliwości regulowania zobowiązań podatkowych
  • Wsparcie w aplikowaniu o ulgi podatkowe (B+R i IP BOX)
  • Analiza możliwości skorzystania z innych niż wskazane powyżej instrumentów podatkowych wynikających z „tarczy antykryzysowej”

WSPARCIE DLA ZARZĄDÓW, WSPÓLNIKÓW I RAD NADZORCZYCH

  • Doradztwo w zakresie odpowiedzialności członków zarządu w kontekście problemów finansowych spółki w zakresie możliwości podejmowania uchwał za pomocą komunikacji elektronicznej
  • Doradztwo dla Zgromadzenia Wspólników czy Rady Nadzorczej
  • Doradztwo w obszarze rozważania działań kryzysowych, w tym upadłości i restrukturyzacji

REALIZACJA BIEŻĄCYCH PROCESÓW PRAWNYCH I BIZNESOWYCH

  • Wsparcie prawno-biznesowe w przypadku niewykonania zobowiązań umownych i wsparcie w procesach sądowych

           – negocjacje z kontrahentami
           – prewencyjne przygotowanie przedsiębiorstw na ewentualne spory sądowe

  • Pomoc w przeciwdziałaniu zatorom płatniczym 

           – analiza pod kątem możliwych karnoprawnych skutków zatorów płatniczych
        – miękka i twarda windykacja należności, w tym ustalenie z dłużnikami terminów spłat należności, a także obciążenia odpowiednimi odsetkami oraz
              rekompensatą za odzyskiwanie należności
           – sprawy sądowe celem dochodzenia zapłaty
           – wprowadzenie praktyki rozwiązywania zaistniałych sporów za pośrednictwem Elektronicznego Sądu Polubownego.

KONTRAKTY I TRANSAKCJE HANDLOWE

  • Analiza umów z kontrahentami lub klientami, w tym:
    − analizy możliwości i skutków zastosowania umownych lub ustawowych klauzul siły wyższej
    − ocena ryzyka prawnego umów, renegocjacje/ zmiana warunków umowy
    − wsparcie w toczących się lub rozpoczynających się procesach negocjacji umów
    − określenie możliwości odstąpienia od realizacji kontraktu czy odroczenia płatności
    − zawieszenie umów kredytu / leasingu
  • Wsparcie dla najemców – analiza umowy, szczególnie pod kątem możliwości obniżenia / odroczenia czynszu, w związku z zamknięciem obiektów handlowych/lokali lub sytuacją finansową najemcy

Kontakt:

Marzena Kidacka – radca prawny, partner: m.kidacka@axelo.pl

Bernadeta Obszańska – radca prawny, partner: b.obszanska@axelo.pl

Natalia Ożóg – radca prawny, partner: n.ozog@axelo.pl