Informujemy, że używamy plików cookies w celu umożliwienia użytkownikom korzystania z wszystkich funkcjonalności oraz tworzenia anonimowych statystyk serwisu.
Oznacza to, że każdy ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Jeśli nie wyrażasz na to zgody, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie serwisu. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień w przeglądarce oznacza akceptację plików cookies.

Prosimy także o zapoznanie się z polityką prywatności, która zawiera wszystkie szczegółowe informacje z zakresu przetwarzania danych osobowych.
Zamknięcie komunikatu i/lub dalsze korzystanie z serwisu oznaczać będzie wyrażenie zgody na przetwarzanie danych zgodnie polityką prywatności.

IMPLEMENTACJA DYREKTYWY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO O OCHRONIE SYGNALISTÓW

17 czerwca 2021
  • Ekspert radzi

udostępnij

Już za pół roku upływa termin wdrożenia regulacji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego o ochronie sygnalistów do lokalnych przepisów. Dyrektywa obliguje państwa członkowskie do wprowadzenia odpowiednich regulacji krajowych pozwalających na utworzenie jednolitego systemu zgłaszania naruszeń prawa Unii, który zminimalizuje występowanie działań odwetowych wobec osób zgłaszających nieprawidłowości, czyli tzw. „sygnalistów”. 

Dyrektywa wprowadza trzy procedury zgłaszania nieprawidłowości przez sygnalistów: procedurę wewnątrz przedsiębiorstwa, procedurę zewnętrzną, polegającą na zgłaszaniu nieprawidłowości bezpośrednio do organów państwa oraz ujawnienie publiczne poprzez podanie do wiadomości nieprawidłowości, np. w mediach.

Co duże przedsiębiorstwa z sektora prywatnego i podmioty z sektora publicznego mogą zrobić już teraz, aby nie być zaskoczonym w grudniu 2021 r.?
Przepisy dyrektywy określają obowiązek wdrożenia odpowiednich procedur i rodzą szereg wyzwań dla przedsiębiorców związanych np. z zaprojektowaniem, wdrożeniem i obsługiwaniem kanałów przyjmowania zgłoszeń w sposób, który zagwarantuje efektywne zarządzenie procesem zgłoszeń realizowanych przez sygnalistów oraz poufność danych sygnalisty. 
Istotną kwestią jest także wyznaczenie odpowiedniej osoby lub działu, które zajmą się nie tylko przyjmowaniem zgłoszeń, lecz również prowadzeniem np. postępowań wyjaśniających, raportowaniem, analizowaniem i wyciąganiem wniosków, a także udzielaniem dalszych rekomendacji.

Warto wdrożyć odpowiednie rozwiązania już teraz, dzięki czemu można odpowiednio przygotować procesy biznesowe na nowe realia prawne z odpowiednim wyprzedzeniem. Co należy zrobić? Przede wszystkim:

  • wprowadzić stosowne procedury postępowania w związku z przyjmowaniem zgłoszeń od sygnalistów, 
  • przeprowadzić audyt procedur już obowiązujących i w miarę potrzeb je zaktualizować,
  • utworzyć odpowiednie kanały przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych.

Zachęcamy do rozmowy z ekspertami, którzy nie tylko mogą odpowiedzieć na pojawiające się pytania i wyjaśnić wątpliwości, ale także wesprzeć w prawidłowym przygotowaniu podmiotu do wdrożenia regulacji.

KONTAKT:

  • Tomasz Bekpartner, radca prawny
  • Katarzyna Matyja– adwokat