Informujemy, że używamy plików cookies w celu umożliwienia użytkownikom korzystania z wszystkich funkcjonalności oraz tworzenia anonimowych statystyk serwisu.
Oznacza to, że każdy ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Jeśli nie wyrażasz na to zgody, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie serwisu. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień w przeglądarce oznacza akceptację plików cookies.

Prosimy także o zapoznanie się z polityką prywatności, która zawiera wszystkie szczegółowe informacje z zakresu przetwarzania danych osobowych.
Zamknięcie komunikatu i/lub dalsze korzystanie z serwisu oznaczać będzie wyrażenie zgody na przetwarzanie danych zgodnie polityką prywatności.

Projekt globalnego podatku minimalnego

6 listopada 2024
  • Ekspert radzi

udostępnij

Szanowni Państwo,

 

Pod koniec września polski Sejm otrzymał do rozpatrzenia zaktualizowaną wersję projektu ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym, implementującą tzw. Dyrektywę Pillar 2. Projekt ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym wprowadza kluczowe zmiany, których celem jest sprawiedliwsze opodatkowanie globalnych korporacji.

Regulacje związane z dyrektywą Pillar 2 dotyczą tysięcy polskich podmiotów z kapitałem zagranicznym i nawet kilkuset spółek z kapitałem polskim należących do tzw. dużych grup kapitałowych raportujących skonsolidowane przychody na poziomie co najmniej 750 mln euro.

 

Projekt ustawy zakłada wprowadzenie trzech nowych typów obciążeń podatkowych, które zmienią sposób, w jaki duże grupy kapitałowe są opodatkowane w Polsce i za granicą: globalnego podatku wyrównawczego, krajowego podatku wyrównawczego oraz podatku od niedostatecznie opodatkowanych zysków.

Podmioty raportujące skonsolidowane przychody na poziomie co najmniej 750 mln euro będą musiały dostosować swoje procesy księgowe i podatkowe do nowych wymogów, co może wiązać się z kosztami adaptacji, ale również z długoterminowymi korzyściami wynikającymi z bardziej stabilnego i przewidywalnego środowiska

 

Przewiduje się, że nowe regulacje wejdą w życie już od 1 stycznia 2025 roku, z możliwością dobrowolnego zastosowania od roku podatkowego rozpoczętego po 31 grudnia 2023 roku. Oznacza to, że przedsiębiorcy mają zaledwie kilka miesięcy na przygotowanie się do zasadniczych zmian, dlatego warto rozpocząć analizę potencjalnych wpływów nowych przepisów na działalność już teraz.

Zachęcamy do zapoznania się z pełną informacją opracowaną przez nasze specjalistki oraz do kontaktu z doradcami AXELO Prawo i Podatki.