Informujemy, że używamy plików cookies w celu umożliwienia użytkownikom korzystania z wszystkich funkcjonalności oraz tworzenia anonimowych statystyk serwisu.
Oznacza to, że każdy ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Jeśli nie wyrażasz na to zgody, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie serwisu. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień w przeglądarce oznacza akceptację plików cookies.

Prosimy także o zapoznanie się z polityką prywatności, która zawiera wszystkie szczegółowe informacje z zakresu przetwarzania danych osobowych.
Zamknięcie komunikatu i/lub dalsze korzystanie z serwisu oznaczać będzie wyrażenie zgody na przetwarzanie danych zgodnie polityką prywatności.

Schematy podatkowe (MDR) – wzmożone kontrole. Jak się przygotować?

1 kwietnia 2025
  • Ekspert radzi

udostępnij

Zrozumienie regulacji związanych z raportowaniem schematów podatkowych (MDR) oraz wynikających z nich obowiązków wciąż budzi sporo wątpliwości, a rzetelne wywiązywanie się z raportowania dla wielu podatników wcale nie jest łatwe. Natomiast zaostrzone działania organów podatkowych – zwłaszcza po zakończeniu pandemii i odwieszeniu obowiązków w zakresie schematów krajowych – pokazują, że organy podczas kontroli podatkowych zadają nie tylko ogólne pytania, ale oczekują również precyzyjnych wyjaśnień dla konkretnych transakcji i potrafią skutecznie wyłapywać niezgłoszone zdarzenia.

Przygotowaliśmy dla Państwa krótką informację o najczęstszych problemach w trakcie kontroli. Nasi doradcy mogą również pomóc uniknąć niepotrzebnych ryzyk, zapewniając:

  • Przegląd wewnętrznych procedur (Audyt MDR) – warto upewnić się, że w Państwa przedsiębiorstwie funkcjonuje proces pozwalający szybko zidentyfikować zdarzenia mogące kwalifikować się jako schemat podatkowy,
  • Analizę kluczowych transakcji – szczególnie takich, w których występują zagraniczni kontrahenci, podatek u źródła albo element restrukturyzacji,
  • Szkolenia dla pracowników – przeprowadzenie szkoleń by pracownicy kluczowych działów umieli rozpoznawać i prawidłowo raportować zdarzenia podatkowe,
  • Konsultacje – w razie wątpliwości co do statusu danej czynności, dobrze jest zasięgnąć opinii doradcy podatkowego, który pomoże ustalić, czy i kiedy należy zgłosić schemat,
  • Ewidencję i archiwizację – dokumentowanie poszczególnych etapów transakcji pozwoli w razie kontroli przedstawić spójne wyjaśnienia.

Zapraszamy zarówno do lektury, jak i kontaktu ze specjalistami AXELO, którzy udzielą dodatkowych informacji i wyjaśnią kwestie budzące wątpliwości, a także udzielą merytorycznego wsparcia doradczego.